søndag den 4. juli 2010

Bilferien mange ansigter

Det er skønt at være på ferie i bil, man er fri til at gøre hvad man vil når man vil. I hvert fald når alt fungerer. Og det gør det jo så ikke nødvendigvis. Afsted fredag kl. 13 fra Hørret og første "stop" var Vejle fjord broen som det tog ½ time at passere. Derefter udover stepperne til ca 50 km nord for Hamborg hvor en lille pause med alle vinduer åbne gav lidt ekstra oplevelser. Det ene bageste sidevindue ville ikke lukke. Ind på nærmeste værksted (volvo) som egentlig var på vej hjem, men det lykkedes dem at splitte døren så meget ad at vi kunne lukke vinduet mekanisk, sikre med tape, og så kunne jeg køre videre. Det var lige 1½ times forsinkelse.
Den obligatoriske kø ved Elbetunnelen var ikke så slem som før set, og derefter sydpå i fin fart. Indtil GPSens TMC mente at der var trafikprop længere sydpå og derfor ledte mig gennem et virvar af smukke landsbyer, og derefter tilbage på den samme hovedvej nogle få kilometer sydligere...
Kørte ufortrødent videre gennem køer og vejarbejde og nåede til Halle og fandt meget sent på aftenen et hotel at ovenatte på. Dagen efter starter med fri bane og god fart, ind i Tjekkiet og efter en lille tur væk fra vejen finder jeg en servicestation og køber en motorvejsvignet. Videre af motorvejen og pludselig bliver jeg via et mystisk vejarbejde ledt til en hovedvej langs en flod, en smuk tur som er en god vej ind i landet. Videre uden problemer til Prag og her ca 1½ time i en Mega trafikprop. Fik jeg sagt at det begge dage var 30 grader? Det er altså ikke godt i en bil uden klima.
Endelig ude af Pragområdet og derefter planmæssigt videre af god motorvej, derefter hovedvej i smukke, smukke omgivelser som så pludselig uden forklaring eller varsel var lukket. Al trafik blev ledet af det jeg vurderer til at være den gamle vej - hvilket betød at 40 km tog ca 1½ time på snørklede bjergveje; smukt men nu ville jeg egentlig gerne frem! Og det kom jeg kl lidt i 19 i går. GPSen havde gættet på 15:30 ved starten af dagen, men man skal ikke tro på alt der står i avisen.
Men vi er godt fremme og indkvarteret, og i dag er konkurrencen startet. Mere kan læses på Christians blog...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar